GUIDED VISIT TO THE EXHIBITION MANOEL DE OLIVEIRA E O CINEMA PORTUGUÊS: 2. LIBERDADE!
MANOEL DE OLIVEIRA AND PORTUGUESE CINEMA
WITH PEDRO CRISPIM, PROGRAMMER AT CASA DO CINEMA MANOEL DE OLIVEIRA
Acesso: mediante aquisição bilhete Serralves
Guided visit to the exhibition MANOEL DE OLIVEIRA AND PORTUGUESE CINEMA: 2. FREEDOM!, by Pedro Crispim, programmer of Casa do Cinema Manoel de Oliveira and curator of the exhibition.
Manoel de Oliveira and Portuguese Cinema: 2. Freedom! marks the second instalment in a three-exhibition cycle. The first exhibition debuted just over one year ago, and it’s part of a long-term project undertaken by Casa do Cinema. This project aims to shift focus towards the filmmaker’s remarkable personal archive, which is entirely deposited at Serralves. The first exhibition, titled Manoel de Oliveira and Portuguese Cinema: 1. For the Good of the Nation, covered the period from 1929 to 1969, and this next exhibition continues it up to 1990, in alignment with the commemoration of the 50th anniversary of the 25 April 1974 Revolution, continuing the chronological and methodological trajectory set forth by the first presentation, under the moniker of Freedom, and is based on assumptions that can be summarised as two fundamental concepts: that of anachronism and that of the anti-archival. In this guided visit, Pedro Crispim, programmer at Casa do Cinema Manoel de Oliveira, will guide us through these and other concepts which defined the dramaturgy of its installation.
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Pedro Crispim formou-se em teatro na Academia Contemporânea do Espetáculo (2010) e licenciou-se em Cinema e Audiovisual na Escola Superior Artística do Porto (2013). Concluiu o mestrado em Comunicação Audiovisual, na especialização Produção e Realização Audiovisual, pela Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo do Politécnico do Porto (2016) e uma pós-graduação em Argumento pela Escola Superior de Media, Artes e Design (2019). Doutor em Ciências da Comunicação, na especialidade de Cinema e Televisão pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (2022) com a tese “Resgates da câmara: Intimidade e unidade de espaço no cinema de ficção narrativo” sobre a relação entre intimidade e unidade de espaço no cinema de ficção. Escreveu e realizou a curta-metragem “Palhaços” (2015), vencedora, entre outros, do Prémio Sophia Estudante (ficção) e da Menção Honrosa do MotelX. Foi assistente de realização de Manuel Mozos na curta-metragem “A Glória de Fazer Cinema em Portugal” (2015). É professor na licenciatura de Cinema e Audiovisual da ESAP, investigador no Centro de Estudos Arnaldo Araújo e assistente de programação da Casa do Cinema Manoel de Oliveira da Fundação de Serralves.